Ursel Avia

Een uniek gebeuren voor het ganse gezin

Made in Russia

 

Naast DRONEGOOD en SKYDANCE kondigen we vandaag het derde en laatste thema aan van Ursel Avia 2020.

Ons huidige vliegveld staat gecategoriseerd als reservevliegveld van de Belgische luchtmacht. Het werd tussen 1952 en 1955 aangelegd op verzoek van de SHAPE (Supreme Headquarters Allied Powers Europe, het centrale commandocentrum van de NAVO). Voor de aanleg van de baan werd trouwens een deel van de verbrijzelde beton van het oorlogsvliegveld B-67 Ursel gebruikt. Als gevolg van de val van het IJzeren Gordijn en de verminderde dreiging van het Warschaupact werd de vliegbasis in 1993 door de NAVO vrijgegeven.

Het vliegveld heeft één grote start- en landingsbaan van 2980 meter lengte, waarvan voor civiele activiteiten 800 meter kan worden gebruikt. Dit bruikbare gedeelte wordt aangegeven met markeringen. Deze baan is georiënteerd in de 07/25-richting en bevindt zich op een hoogte van 29 m (95 ft). De door SHAPE voorgeschreven taxiweg loopt parallel aan de landingsbaan en kon oorspronkelijk ook als reservelandingsbaan gebruikt worden.

Dit vliegveld is zeer goed onderhouden en is erfgoed als getuige van de Koude Oorlog periode. Het vliegveld is dan ook verbonden met de geschiedenis van Ursel en de bewoners zijn dan ook fier op “hun vliegplein”.

 

Tijdens Ursel Avia willen we met 65 jaar vliegveld Ursel een kijkje nemen bij de toenmalige “vijand”.

De Russische luchtvaart heeft een zeer boeiende geschiedenis met merken als Anatra, Beriev,Yu Cremp, DUX, Iljoesjin, Jakovlev, Lavotsjkin, Lebed, Letov, Mjasisjtsjev, Mosca, Mikojan (voormalig MiG), Olkhovskij, Petlyakov, Polikarpov, Saveljev, Shavrov, Soechoj, Toepolev, Yermolaev. We gaan proberen om zoveel mogelijk het accent te leggen op Russische luchtvaart met het thema ‘MADE IN RUSSIA”.