27 – 28 juni 2020

Een uniek gebeuren voor het ganse gezin

Mogen wij u voorstellen: de MiG-15 UTI “RED 18” ! Een betere vertegenwoordiger van het Oostblok tijdens de Koude Oorlog, de reden van de bouw van Vliegveld Ursel 65 jaar geleden, konden we niet vinden!

Dit vliegtuig is een in Polen gebouwde SB Lim-2 (MiG-15UTI), geproduceerd door WSK-Mielec in 1952. Het vliegtuig wordt beheerd door de ‘Norwegian Air Force Historical Squadron’ als vertegenwoordiger van de ‘vijand’ in de Koude Oorlog.

Gezien de gedeelde grens tussen Noordoost-Noorwegen en Rusland, en de vele ontmoetingen tussen de Royal Norwegian Air Force en Sovjet-vliegtuigen tijdens de Koude Oorlog, is de Poolse MiG een geschikte toevoeging aan het Norwegian Air Force Historical Squadron.

Het vliegtuig is geverfd en gemarkeerd als “RED 18” om de Russisch-Sovjet piloot en kosmonaut Yuri Gagarin’s MiG-15 te herdenken. Hij was de eerste mens die in 1961 de ruimte introk. Voordat Yuri Alekseyevich Gagarin zijn kosmonautopleiding volgde, was hij gestationeerd dicht bij de Noorse grens als MIG-15 jachtpiloot.

Het prototype van de MiG-15 vloog voor het eerst op 30 december 1947 en werd in serie geproduceerd in de USSR tussen 1949 en 1959 in 13.131 exemplaren. De productie met buitenlandse licenties in Polen, Tsjecho-Slowakije en China bereikte ongeveer 6000 exemplaren. Totale productie van MiG-15 is ongeveer 18.000 stuks.

Deze MiG-15UTI (“Midget”) Fighter trainer is een tweezits trainer versie met dezelfde afmetingen als een normale MIG-15. Het heeft een 12,7 mm kanon en er zijn er 3.433 gebouwd. Als krachtbron heeft de MIG een Klimov VK-1 turbostraalmotor. In 1947 kocht Rusland 25 Nene- en 30 Derwent-motoren van Rolls Royce in het VK. De motor in zowel de MiG-15 als de MiG-15UTI heeft een RD-45F met een stuwkracht van 2.270 kg. Een kopie zonder licentie van de Nene II RD-45-motoren werden in serie geproduceerd door Experimental Design Bureau # 45 (“OKB-45”), geleid door en genoemd naar Vladimir Klimov. De maximale snelheid van de MIG-15 is 1.050 km/h of 0,92 Mach met een maximaal bereik van 1.860 km.

De MIG-15 zal zowel op de grond als in de lucht te bewonderen zijn en dat zal een uniek beeld zijn!